Pages

Sunday 12 July 2015

Junius 30: Phnom Penh - az Egyes szamu testver



Keson keltem, es igy csak delutan indultam a Pol Pot rettenet megtekintesere. Mivel otkor zart minden, ezert a tuc tuc helyett motorral mentunk. A leghiresebb borton es kinzokamrak egy kozepiskola epuletebol lett alalakitva. Nem tuloztak el a berendezest: egy agy es a kinzoeszkozok egy-egy tanteremben. Fotokiallitas volt az aldozatokrol es egy igen erdekes tortenet leirasa-ami szamomra egyszeruen hihetelen.

Pol Pot, alias az `Egyes szamu testver` (akinek a legjobb haverja volt a `Kettes szamu testver`) nevet a Politique Politechnique roviditesbol nyerte, Parizsban jart egyetemre, majd miutan minden vizsgajan megbukott visszatert hazajaba. Mar Parizsban is a szoc mozgalom tagja volt es 1975-ben egy szep aprilisi reggelen bevonult Phnom Phen-be a fovarosban es sikeresen megdontotte az amerikaiak tamogatasat elvezo akkori elnokot. A varost 24 ora alatt kiuritette es elkezdte az `aki nem velunk, az ellenunk` tipusu tisztogatast. Ezt akkora sikerrel tette, hogy a 3 ev es 8 honpos Vorok Khmer uralom alatt 2 millio embert - a nem khmer szarmazasuakat es az ertelmisegieket - vegeztek ki az egyebkent 13 millios orszagban. Mar az is eleg volt a gyanuhoz, hogy valaki ertelmisegi, ha szemuveget hordott, vagy puha volt a tenyere.

1978 nyaran Pol Pot meghivasara egy negy fos delegacio erkezett a Sved-Kamodzsai barati tarsasagtol. A meghivas celja az volt, hogy promotalja a rezsimet kulfoldon. Pol Pot korbevezette a kuldottseget az orszagon es senkinek nem tunk fel, hogy itt embereket meszarolnak halomra, sot meg az ENSZ-ben is voltak kuldotteik a pozitiv visszhangnak koszonhetoen. Evekkel kesobb az egyik sved kuldott nyilvanosan bocsanatot kert a tevedeseert, a tobbek soha nem tettek ilyet.

Elgondolkoztam. Tenyleg valogatott hulyeket kuldtek, vagy egyszeruen ilyen az emberi termeszet: az lat amit latni akar/masok latni, hallani akarnak es nem kombinalja tul a helyztet-plane egy elitbeli diplomata. Vagy pedig egyszeruen KGB ugynonok voltak a fiuk- ennek az egynek a kivetelevel. Ugyanakkor parhuzamot is vontam azzal, amit az elmult 4 evben tapasztaltam az EU intezmenyeknel. A fonokok ott is a valogatott elit tagjai, akik a mi kutyank kolyke elv szerint a sajat fajtajukat favorizaljak. Ugyanakkor nem tekintenek se jobbra se balra, csak allnak a fosodorban, csak ne legyen semmi nagy valtozas/tortenes, amikoris allast kell foglalni es az allasfoglalassal melle is lehet nyulni. Akinek a rendszer nem tetszik, modszereket nem kimelve `kinyitjak`. Ha pedig  bakot lonek donteseikkel, boszen masokra mutogatnak, a bocs de tevedtem szoba sem kerul. Semmi sem valtozott -csak a diszlet.

A kivegzesi mezok (killing fields) eleg messze estek az elozo helytol, ugy egy fel ora volt motorral. Itt tulajdonkeppen a feltart tomegsirok helyet lehetett megtekinteni es egy epuletben a felhalmozott koponyakat.
Mivel kozeledett a vihar, hamar motorra ultunk es visszamentunk a hotelbe. A vizumom elkeszult es megerkezett a buszjegy. A busz ejfelkor indult. Mar ugy 10 ora lehetett, mikor gondoltam, lecsekkolom a busz tartsasagot a neten. Mikor beutottem a nevet, mindenfele oldalakrol, ugy mint Trip Advisor es egyeb utazasi forumok, mindenhol az a figyelmeztetes jott fel, hogy csak azzal a busztartsasaggal ne utazzunk, mert kestek/loptak a buszvezetok es ugy egyebkent nem ajanlott az ejszakai buszozas, mert nagyon rossz az ut minosege es kulonbenis a buszvezeto neha elalszik a volannal.

Nem akartam egy hasonlo horror sztorit, mint a Thai-Kamodzsai hatarnal, ezert felhivtam a recepciost, aki foglalta es mondtam, hogy inkabb bebukom a jegy arat (18 dollar) es ott alszom meg egy ejszakat.

***

A szallo elott voltak kis asztalok kiteve es ott ucsorogtem estenkent. Itt ismetem meg   a francia friss nyugdijast. A pasi ugy a 60-as evei vege fele jarhatott, osz haju, szemuveges, atleta trikot viselt (mind a ket nap ugyanazt) es terdig ero rovidnadragot. A felkarjan a mar megereszkedett boron elnyult szines tetovalas volt. Januarban koltoztem ide-mondta. Miutan nyugdijba ment, vett egy jegyet ide, de csak egy iranyba.

Otthon nincs csaladja, mondta, bar a kersobbiekben kiderult, hogy elvalt es van ket 30 koruli gyereke. A pasas egyebkent katonafele volt, aki bombak tervezesevel foglalkozott (nem minden kollegaja volt olyan szerencses mint o, aki nem halt meg rakban) ezert tobb helyen is elt, bobbek kozott Tahiti-n, meg egyeb exotikus orszagokban, Franciaorszagnak pedig lenyegeben nem volt olyan zuga, ahol ne lakott volna. Miutan elvalt, a gyerekei ra sem neznek-panaszolta. Apak napjara sem koszontottek-de en is ilyen voltam, tette hozza.En nem tettem ehhez hozza semmit.

Mar vagy 20 perce beszelgettunk, mikor megerkezett egy helyi 30-as csaj es szajon csokolta.  A baratnom-mondta, mar 3 honapja tart. Igaz fele annyi idos mint en es kicsit fiatalabb is mint a lanyom-mondta, de ha olyan jol erzem magam vele. Hirtelen oregnek ereztem magam- hm, mar a 70-es korosztaly is a nalam 10 evvel fiatalabbakra hajt, konstataltam. Es hogy ismerkedtek meg? Hat itt a szomszed barban-mondta. A-ha. A csaj szemmel lathatolag vedte az Europai zsakmanyt es maszott a pasira. Akkor meg nem esett le neki, hogy nekem is van EU utlevelem, szoval szamomra a pasi kisebb erteket kepvisel-francia charm ide vagy oda.

No comments:

Post a Comment