Pages

Wednesday 1 July 2015

Junius 27: Angor Wat-2. nap



Masnap ugy gondoltam tuc tuc-ot berlek, de elotte megerdeklodtem, hogy hogy juthatok el a fovarosba, Phom Penh-be. Azsiaban az egyik alap szabaly, tapasztalatom szerint, hogy minel tobb helyen meg kell kerdezni ugyanazt es vegul abbol leszurni a valosaghoz legkozelebb allo tenyt. Ezt az elvet kovetve mentem az elso irodahoz, aki a hajot ajanlotta a Tonle folyon 38 USD-ert, de csak nekem 36-ert. A no azt mondta az ut kb 10 ora lehet ebben az idoszakban. A masik helyen kapasbol azt mondtak, hogy ne menyjek hajoval, mert olyan alacsony a vizszint, hogy lehet, hogy ott ragadok orakra es kulonben is ilyenkor nem szep latvany a folyopart. Van ugyanakkor busz es minibusz. Mondjuk a vizallast kisakkozhattm volna magamotol is ha a) lemegyek a folyopartra es megtekintem b) meghallgatom a helyi radioban az idojaras-es vizallas jelentest. Hm..nem tudom, melyik lett volna konnyebb az esetemben, ha figyelmbe veszuk, hogy elozo nap a jegyirodat sem talaltam meg, hatmeg a folyohoz vezeto utat. Amugy ha mar a helyi nyelveknek tartunk, engem a thai es a kmer hangzasra arra emlekeztet, mint aki  ugy beszel, hogy kozben bevesz a szajaba egy forro lekvaros buktat es a nyelvevel folyamatosan azon zsonglorkodik, hogy a forro lekvar ki ne follyon. A vegen persze kifolyik es ezt valami vinnyogasszeru hang kiseri-na ez szerintem a mondatok vege, vagy egyszeruen egy jo hangulatot kifejezo hangutanzo szo. Meg nem tudom.

A harmadik egy idos ferfi volt, aki eppen takaritotta a kornyeket, a radioja meg uvoltott. Hattal volt nekem, mikor odaertem, es megilyedt kicsit, mikor koszontem. Egybol hellyel kinalt, de az uvolto radiotol nem hallottam semmit plusz angolul sem tudott jol. A radiot vegul kikapcsolta, es bocsanatot kert, hogy nem beszel jol angolul. Egy evet jart csak iskolaba, ha jol ertettem, mert akkoriban Pol Pot bezaratta az iskolakat es rossz esetben kivegezte a gyerekeket. Az oreg ember, akit ugy 70-nek saccoltam, elmondta, hogy miutan Pol Pot megolte ket csaladtagjat, o Vietnamba menkult elole, ott jart egy evet iskolaba, majd a hegyekben bujkalt, de nem volt mit enni, ezert csont es borre fogyott. Vegul meguszta, de meg ma is vannak remalmai vagy nem tud aludni, es megmutatta a gyogyszereit, amit almatlansag ellen szed. Ezt az utazasi irodat 15 eve uzemelteti, a falra ki volt teve az engedelye a fenykepevel, buszke volt ra nagyon. Nala vettem jegyet vegul egy minibuszra es egyebkent o mondta a legolcsobb arat, 11 USD-t. A jegyet 15x lepecsetelte es a boritekra 5 telefonszamot irt, hogyha barmi van, akkor hivhatom. Szegeny, gondoltam, meg mindig azt hiszi, hogy emberek fegyvert fognak ra holmi semmisegekert.

Aztan megemlitettem a tuc tuc berlest es eloallt egy fiuval, aki mint kiderult a semmirekello unokaoccse volt. O bevallalta 15 USD helyett (ez volt a szokasos tarifa, de mivel utoszezon van es kb mar del volt, ezert lehetett alkudni) 10 USD-ert, hogy elvisz. Elmondtam a sracnak, hogy tegnap mar voltam kint es hogy csak 2 templom es egy domb, amire fel akarok menni. A srac masszkot huzott ram, mondta, nagy a szennyezodes az utakon.

Mar az elso megallohelyet eltevesztette, mondtam, hogy itt mar voltam, menyjunk tovabb. Ok. Elvitt Angkor Thom-ra itt a Bayon templom a fejekkel, az elefant felvonulo es egy masik templom. A gyerek mar itt elkeztett alkudozni, hogy nem visz el a dombra a vegen -ami egyebkent utba esett es ettol a helytol 5 perc volt tuc tuc-kal- , mert ma egyebkent-mint mondta- nem lesz naplemente. Nem ertettem. Az rendben van, hogy az epittetok istennek kepzeltek magukat, de hogy a mai helyiek is igy gondoljak? Hm.. eszembe jutott meg a lehetseges magyarazatok utan kutatva, a Titania titania cimu film, amiben Bodrogi Gyula, mint Titania ura (ie diktator) megparancsolja hogy ketszer legyen naplemente egy nap- ez a srac pedig tudja ennek a foditottjat? Vagy esetleg egyszeruen benfentes informacioja volt a meteorologiai intezettol?

Megneztem a Bayon templomot es a kornyeket, aztan irany a tuc tuc. A srac eppen aludt. Uton a masik templom, a Ta Phrom fele is feszegette a mar emlitett meteorologiai esemeny elmaradasat, amit azzal utottem el, ha nem lesz naplemente az sem baj, vegulis nem azert alarok felmenni a dombra/ Persze kifogasokban nem volt hiany es megemlitette a sok uzemanyag fogyasztast…

A Ta Phrom csodalatos tepmlom, itt forgattak Tomb Rider-t, amit en ugyan nem lattam, de Angelina Jolie nepszerusegi indexe ettol meg nott es az ide latogatokat nagyon vonzza ez a teny is. A templom gyonyoru es egyedi, ahogy az oriasi fak ranottek a falakra. Allitolag ilyen allapotban leltek ra az osszes Angkori epuletre.
Amikor vegeztem, a megbeszelt helyen vatram az en tuc tuc vezetomet, de nem lattam sehol. Mar 15 perce varakoztam, amikor egyszercsak megpillantottam egy fuggoagyat ket fahoz erositve. Eltunodtem. Milyen kenyelmesek es lelemenyes a helyi populacio, hogy fuggo agyat hord maganal, amit alkalom adtan barhol kifeszithet, ahol akad ket erre alkalmas rudszeru fuggoleges targy/fatorzs. Ahogy jobban szemugyre vettem, ismertem fel az en vezetome. Kiugrott az agybol, be a jarmube, es ujfent kozolte, hogy nem megyunk a hegyhez. Ekkor sokaltam be, kiszalltam es mondtam, hogy viszlat megyek massal. Es fizetni nem akarok? Nem, mondtam. Ez volt a varazsszo, mert a srac  nagy duzzogva ugyan, de elvitt a dombhoz es megvart.

A buszom masnap delutan kettokor indult Phnom Penh-be, a fovarosba es ugy gondoltam, berelek egy bringat es reggel meg visszamegyek egy kicsit a terepre. Ezert nem is mentem vissza a szallasra, hanem elkerekeztem a varos egy olya reszere, ahol nem jartam meg. Kisvartatva visszafordultam es egy nagy piac bejaratahoz ertem. Otthagytam a bringat, azt nem is mondom, hogy nem lancoltam le, de a lakatot magammal vittem. Ahogy barangoltam a szuk kis utcakon a butikok kozott, egyszercsak egy kulfoldi lany melle keveredtem, aki eppen alkudott valami cuccra. Je, hat ez az a lany, akivel Bangkokban, a Cambodzsai buszra varakozva valtottam par szot. Nem tudom, hogy mennyi a valoszinusege, hogy belebotlik valaki ket napon belul ugyanabba az emberbe ket kulonbozo orszagban, de velem megesett. Elkezdunk beszelgetni, Gabriel-nek hivjak es Montreal-ban lakik. O is egyedul utazik, Vietnammal kezdte,  majd par het mulva az unokatestverevel talalkozik Balin. En is arra tartok, ezert vacsora utan megadtam neki a FB profilomat es abban maradtunk, hatha hamarosan ujra talalkozunk. Sajnos nem jelolt be azota, de remenykedem…vagy majd egymasba botlunk mondjuk Jakartaban.

No comments:

Post a Comment