Pages

Monday 29 June 2015

CAMBODIA Junius 25: Kambozsdai vizum-elszabadul a pokol





Reggel mar 6.45kor ott tobzodtam az utazasi iroda bejarata elott-illetve ultem a jardan hatamon a zsakkal. Ott ult egy lany, akivel spontan szoba elegyedtem, o kanadai volt es szinten buszra vart, de egy Thai celpontra. Roviden ismertettem az utazasi tervem, majd a lany busza 10 perc mulva megerkezett es elbucsuztunk.

Az en buszom fel ora kesessel jott. A legjobb jelenet az volt, mikor 7 ora 7 perckor egy feltehetoen kinai csaj mar orult ideges volt, hogy hol a busza es hogy surgosen fel kellene hivni valakit az utazasi itodatol, hogy vajon mi tortenik…persze semmi, hiszen Thaifoldon vagyunk…))

A buszon rajtam kivul 4 kamodzsai (ket no, egy ultra betegnek tuno pruszkolo pasi, akirol azt hittem hogy menten elkapom a MERS-t, es egy fiatal srac), ket amerikai fiu, egy sved neger es egy franciaul beszelelo par, sztem kanadaiak utaztak. A busz tele volt a sved neger sztoriaival, amin en szetrohogtem magam magamban. Valami olyasmit meselt, hogy Thaifolton a strandon kiraboltak, aztan nem tudom miert hetekre korhazba kerult, amit titkolt a csaladja elott, mert tavaj diagnosztizaltak nala egy komoly betegseget, amirol aztan kiderult, hogy nem is igaz, csak osszecsereltek a rontgenfelvetelet valiakivel, aki rakos es most azon gondolkozik, hogy rontgenorvosnak tanul, hogy tobbet megtudjon a temarol…

A hatar elott nem sokkal megalltunk, es egy ferfi jott fel a buszra. Azt mondta, hogy mindeki fogja a csomagjait. Erre erhetetlen modon engem, a sved  negert es a ket amerikai sracot (akiket a tovabbiakban `a megszeppentek`-kent fogok emliteni) leszallitott, mondta hogy fogjuk a csomagjainkat es uljunk le az etteremnek latszo epulet kulso asztalaihoz. A tobbiek eltunkek a busszal. A pasi mar ekkor is kb olyan hangnemben beszelt, mint Pol Pot egyik jol bevalt embere es parancsolo hangon mondta, hogy hova tegyem a csomagomat. Nem tetszett. Azt mondta hogy adjuk oda a jegyunket (amit az utazashoz kaptunk), szoval ezt elvette majd kerte az utlevelunket es a kezembe nyomott egy un. vizum igenylesi nyomtatvanyt. Kamodzsaba ugyanis a hataron is lehet vizumot igenyelni, az emberek kb 90%-a ezt teszi, de a megszeppentek on-line megigenyeltek, igy csak a sved negernek es nekem kellett. 

Az ugy gyanus volt, es azt mondtam a pasasnak, hogy nem adom oda az utlevelem, mivel o nem egy hivatalos szemely (tudjatok, EU utlevel Azsiban aranyat er es ha elvesz, vege az utazasnak). A pasi baromi agresszivva valt es kikepzo tiszt stilusban kozolte velem, hogy en vagyok az egyetlen, aki nem erti meg, hogy mi tortenik. Avagy fordita, en voltam az egyetlen, aki vagta, hogy mi tortenik: netes forumokon olvastam, hogy a Thai-Kambodzsai hatarnal rengeteg olyan ember van, aki kvazi hivatalos szemelynek kiadva magukat  segiteni akarnak megcsinalni a viumot-50%os felarert persze. A vizum 30 USDbe kerul, a pasi 45-ot akart en mondtam neki hogy nem fizetek ennyit, mert tudom, hogy mennyibe kerul. A pasi osszetepte az `igenylo lap`ot es azt mondta kvzi hogy takarodjak es csinaltassam meg ahogy akarom, mert o segitni akar, hogy ne kelljen sorba allni en meg csak itt ertetlenkedek. Azt sem volt hajlando megmondani, hogy merre van a hartaratlelo, nem hogy azt, hogy hol a vizum iroda. Azt mondta, ha nem csinalom meg vele, akkor nem visz tovabb es ugy jutok el Siem Reap-be (oda tartottam Angor Wat nezobe) ahogy akarok. En meg megmondtam neki (emelkedett hangon persze) hogy en az utazasert fizettem, nem azert hogy o vizumot csinaljon nekem, es kulonben is ne mondja meg nekem, hogy mit csinaljak es mit ne. Es kerem vissza a jegyemet. Erre azt hazudta, hogy az a buszvezetonel van, mire mondtam neki, hogy na ne mar, mikor az o kezeibe adtam. 

Kozben a sved negernek mar el is keszult a vizuma, aki nagyon bolcsen azt tanacsolta, hogy nem jo dolog helyiekkel rosszban lenni, mert pl vele megtortent, hogy valaki fegyvert fogott ra. Thaifoldon, a strandon, gondoltam, de nem a hatartol 1 km-re ahol hemzseg a rendorseg. Persze a pasi biztositott, hogy nem akar megolni-nana mondtam, ebben biztos vagyok, de egy kicsit beidegesedtem. Abban a pillanatban, vagy inkabb a pillanat egy tort resze alatt realizaltam a helyzetet, hogy semmi nem tortenhet es a pasi csak ram akar ilyeszteni, valoszinu egy piti ugyeskedo az utazasi irodatol, aki jo penzt csinal a kulfoldiek tudatlansagan. Kerdezte, hogy mit keresek meg ott, kozoltem, h a buszt varom, hogy visszajojjon. Erre egy masik tag, aki kozben erkezett es leult a neger melle, kozolte, h a busz nem jon vissza, mert visszament Bangkokba, hogy masokat is felszedjen, akik at akarnak jonni. Mondtam, szuper, akkor elindulok a hatar fele es megcsinaltatom a vizumot. A kikepzotiszt kozolte, h ok, de fel ora mulva indulnak es ha nem leszek ott, nem varnak es nem tudok tovabbmenni. Kozben, gondolom az idegtol, elszakitottam a kis, Montmarte-on vasarolt cuki kis  fekete retikulom lancat es nem tudtam osszerakni. 

Ezert bementem az epuletbe, ahol ott ult a ket megszeppent, akik valoszinuleg hallottak az egesz eszmecseret. Megkertem az egyiket h rakja mar ossze, kozben pedig ecseteltem a sztorit. Kozoltek, hogy ok on line mar megcsinaltattak a vizumot es jo iskolasfiuk modjara csendben vartak a folyatast. 

Fogtam a hatizsakom, a lap top taskat es elindultam az ut menten, ahol jottunk es amerre gondoltam, hogy a hatar van. A kikepzotiszt megegyszer utanam kialltott, valoszinuleg mert nem erre a forgatokonyre szamitott. Hat en sem. Hatamon a nem kis zsak, kezemben az egyebb cuccok, a talpamat feltorte a szandalom, mert az eddigi utazasaim mar megviseltek es kiesett a talpbetet, igy ket szeg agaskodott ki belole. Utkozben biztos voltam, hogy jo iranyban vagyok, de azert megkerdeztem egy gyumolcsoket tolo fiut, hogy akkor biztos-e hogy arra a hatar. Igen. Egy utkeresztezodeshez ertem, ahol hatalmas tablan ott figyelt a VISA OFFICE felirat. 

Egy pasi jott kezsegesen, hogy betessekeljen, bementem, de lattam, hogy ez nem az, megkerdeztem az arat, ugyanazt mondta, mint a kikepzotiszt, igy tiszta volt, hogy meg nem erkeztem meg. Mondtam, hogy ennyit nem fiztetk, erre mondott egy alacsonyabb arat, ami meg mindig tobb volt, mint 30 USD (alkudi is lehetett ezekszerint). Szoval mentem tovabb, vegre elertem a Thai hatarhoz, ott kulfoldieknek az emeletre kellett menni, nagyon jo, gondoltam-es felmasztam a zsakkal. Itt senki nem allt sorban, odamentem a pulthoz, lefenykepeztek, pecset, hogy elhagyom az orszagot es mehettem. Ebben a pillanatban megfordult a fejemben, hogy bekopom a kikepzotisztet, de merlegeltem, hogy valoszinu mas is benne van a buliban. 

Szoval atertem a duty free reszre, a ket orszag kozott. Itt minden volt, de foleg cigaretta, ital es rengeteg kaszino. Meglattam a tablat, VISA, es haladtam. Atmentem az uttest masik oldalara es ott mar a Kamodzsai utlevel ellenorzes volt. Kitoltottem egy papirt. Bealtam a 3 sor kozul a legrovidebbe, a tolakodokat hatra kuldtem egy laza morgassal-ekkorra mar megedzotem- es benyujtottam az utlevelem az ablakon. De hol a vizumom? Milyen vizum-kerdeztem, en magyar allampolgar vagyok, nekem nem kell Thai vizum. De a kambodzsai…ahh..eljottem a VISA iroda mellett, mert az a masik oldalon volt. Menyjek vissza, mondta es soron kivul johetek. 

Mar kesz voltam a zsaktol meg a szandaltol, elindultam vissza, kozben eleredt az eso es hatalmas zuhe kerekedett az ut is csuszott, mint a veszedelem. A celtol par meterre meg belebotlottam egyenruhasokba, akik szinten felajanlottak a segitseguket, immar a szokasos 45-ert, de ha nem akkor csak nekem 43-ert. Bementem az epuletve, ahol rajtam kivul 4-5 hatizsakos lezengett. Kitoltottem a kerelmet, befizettem 30 USD-t plusz 100 bath-ot (kb 3 EUR nem tudom mire) es 30 masodpercen belul szolitottak, hogy kesz a vizum. Szuper, vissza a utlevel ellenorzeshez. Kozben megerkezett egy hatalmas turistabusz es a sorok haromszorosara dagadtak. 

A bejaratnal mondtak, h alljak a sor vegere, de tudtam, hogy akkor sem tudnam mar vegigallni a sort, ha meggebedek. Mondtam, hogy voltam mar itt, ezrt soron kivul elore mehetek. Mondtak, hogy nem, nem, de mivel nem ertettek jol angolul, vegul azt gondoltak, hogy az automatahoz akarok menni penzt kivenni, ami szerencsere pont abban az iranyban volt mint az ellenorzo ablak. Elorementem, es mondtam a soron kovetkezo sracnak, hogy voltam mar itt, aki nagyon kezseges volt es mondta, hogy ok, menyjek csak. Szoval belekerult a pecset az utlevelembe es tovabb mehettem. Ahogy parat leptem, maris egy pasi ugrott elem-kivetelesen nem tuc tuc hiena, es mondta, hogy free shuttle visz a Siem Reap buszallomasra…furcsanak tunt, de gondoltam, milyen szerencse, ha mar a kikepzotiszt itthagyott. 

Egy oraja voltam mar tavol. A kovetkezo pillanatban jobbra neztem, es ott ultek a megszeppentek, mellettuk a kikepzotiszt, a sved neger sehol. Sziasztok fiuk, ezekszerint idoben erkeztem, mondtam a megszeppenteknek, akik nagyon csodalkozo tekitettel neztek ram, mint valami hosre, aki celba ert. A kikepzo eszrevett, de ugy tett, mintha nem, a megszeppentek csak somolyogtak, de nem nagyon szoltak. De hol a neger? -kerdeztem a megszeppentekek, mire mondtak, hogy meg mindig sorban all, ugyanis egy nappal tovabb maradt a vizuma ervenyessegenel Thaifoldon es buntetest kell fizetnie. 

Megjott a free shuttle, felszalltam a megszeppentekkel es masokkal egyetemben. Felszallt  a kikepzo tiszt is, aki nagyon nyajasan igazitotta utba a tobbieket. Majd kb 5 perc utan megerkeztunk a buszallomasba, ahol varnunk kellett a buszra. Azt mondtak, hogy fel 5kor jon, azaz 2 ora mulva, de kb 20 perc mulva megerkezett. A kikepzotiszt mar eltunt, de amikor szalltunk fel, egy pasas odajott hozzam, valoszinu o volt a kamodzsai buszos osszekoto es megkerdezte, hogy hova valosi vagyok-gondolom, a kikepzo csak ezt tudta kibetuzni az osszetepett papirrol- es felengedett a buszra. Amugy az tortenhetett, hogy a kikepzotiszt nem gondolta, hogy odaerek, vagy ha igen es nem enged fel, szolok a rendorsegnek-es tenyleg ez lett volna, mert akarhogy is nezzuk, ellopta a jegyemet azzal, hogy nem adta vissza.



A buszon a kamodzsai fiuval utaztam, aki fent volt a buszon, de nem szallitottak le velunk. O  egy nagyon rendes sracnak tunt, elmeselte az eletet es mondott par erdekesseget Kamodzsarol.

No comments:

Post a Comment